Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde stรธrste bilkonsern Stellantis truer med รฅ stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker.

Stellantis, verdens fjerde stรธrste bilkonsern, har annonsert planer om รฅ stenge fabrikken sin i Luton, England.

Nedleggelsen kan skje som et ledd i en strategi for รฅ styrke produksjonen ved fabrikken i Ellesmere Port, som er ment รฅ vรฆre selskapets sentrale produksjonssted for lette varebiler i England.

Ifรธlge Stellantis innebรฆrer denne planen en ytterligere investering pรฅ 50 millioner pund i Ellesmere Port.

Det skriver Top Gear .

โ€“ Mens Ellesmere Port blir styrket som et bรฆrekraftig knutepunkt for produksjon av lette kommersielle korvetter i Storbritannia med overfรธringen av aktivitetene fra Luton, er selskapet fortsatt forpliktet til รฅ opptre ansvarlig overfor sine ansatte i Luton, heter det i en uttalelse fra Stellantis.

Det ble ogsรฅ fremhevet at de ansatte som รธnsker รฅ flytte til Ellesmere Port vil fรฅ stรธtte til flytting og ยซattraktive vilkรฅrยป. Samtidig opprettes flere hundre faste stillinger ved den utvidede fabrikken.

For de ansatte som ikke รธnsker รฅ flytte, vil Stellantis tilby omskoleringsmuligheter og samarbeide med lokale arbeidsgivere og myndigheter for รฅ hjelpe dem med รฅ finne nye jobber i Luton-omrรฅdet.

Fremtiden til Luton-anlegget har vรฆrt gjenstand for usikkerhet, selv om Stellantis tidligere i รฅr annonserte at produksjonen av elektriske varebiler ville starte der i 2025.

Usikkerheten ble forsterket da Stellantis' direktรธr, Carlos Tavares, i oktober uttalte at en beslutning om de to britiske fabrikkene var rett rundt hjรธrnet.

Bakgrunnen for stengingshensynet er fallende etterspรธrsel og britiske myndigheters krav til produksjon av elbiler โ€“ kjent som ZEV-mandatet.

Dette mandatet krever at bilprodusenter lager 22 prosent av produksjonen sin elektrisk innen 2024, en andel som stiger til 80 prosent innen 2030. Kravene har fรธrt til oppfordringer til en lempelse av reglene fra flere interessenter. En annen bilprodusent har krevd at kravet fjernes. Les mer om det her .

Investeringen i Ellesmere Port fรธlger en tidligere investering pรฅ 100 millioner pund i 2021, som gjorde fabrikken til Stellantis sitt fรธrste anlegg dedikert til produksjon av elektriske kjรธretรธy.

Stellantis har uttalt at det foreslรฅtte grepet vil bidra til stรธrre produksjonseffektivitet og stรธtte ambisjonen om รฅ bli verdens ledende produsent av lette nyttekjรธretรธyer.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford er fornรฆrmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Nรฅr politikerne fรธrst har bestemt seg for รฅ stรธtte...

Kina truer europeiske bilmerker โ€“ kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner pรฅ sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere โ€“ og har faktisk...

Dansk ladestasjonprodusent har gรฅtt konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gรฅtt konkurs....

USA slรฅr fast: Alle mรฅ bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...