27. november, 2024

Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis truer med å stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker.

Stellantis, verdens fjerde største bilkonsern, har annonsert planer om å stenge fabrikken sin i Luton, England.

Nedleggelsen kan skje som et ledd i en strategi for å styrke produksjonen ved fabrikken i Ellesmere Port, som er ment å være selskapets sentrale produksjonssted for lette varebiler i England.

Ifølge Stellantis innebærer denne planen en ytterligere investering på 50 millioner pund i Ellesmere Port.

Det skriver Top Gear .

– Mens Ellesmere Port blir styrket som et bærekraftig knutepunkt for produksjon av lette kommersielle korvetter i Storbritannia med overføringen av aktivitetene fra Luton, er selskapet fortsatt forpliktet til å opptre ansvarlig overfor sine ansatte i Luton, heter det i en uttalelse fra Stellantis.

Det ble også fremhevet at de ansatte som ønsker å flytte til Ellesmere Port vil få støtte til flytting og «attraktive vilkår». Samtidig opprettes flere hundre faste stillinger ved den utvidede fabrikken.

For de ansatte som ikke ønsker å flytte, vil Stellantis tilby omskoleringsmuligheter og samarbeide med lokale arbeidsgivere og myndigheter for å hjelpe dem med å finne nye jobber i Luton-området.

Fremtiden til Luton-anlegget har vært gjenstand for usikkerhet, selv om Stellantis tidligere i år annonserte at produksjonen av elektriske varebiler ville starte der i 2025.

Usikkerheten ble forsterket da Stellantis' direktør, Carlos Tavares, i oktober uttalte at en beslutning om de to britiske fabrikkene var rett rundt hjørnet.

Bakgrunnen for stengingshensynet er fallende etterspørsel og britiske myndigheters krav til produksjon av elbiler – kjent som ZEV-mandatet.

Dette mandatet krever at bilprodusenter lager 22 prosent av produksjonen sin elektrisk innen 2024, en andel som stiger til 80 prosent innen 2030. Kravene har ført til oppfordringer til en lempelse av reglene fra flere interessenter. En annen bilprodusent har krevd at kravet fjernes. Les mer om det her .

Investeringen i Ellesmere Port følger en tidligere investering på 100 millioner pund i 2021, som gjorde fabrikken til Stellantis sitt første anlegg dedikert til produksjon av elektriske kjøretøy.

Stellantis har uttalt at det foreslåtte grepet vil bidra til større produksjonseffektivitet og støtte ambisjonen om å bli verdens ledende produsent av lette nyttekjøretøyer.

Latest

Don't miss

Forskere har lært rotter å kjøre bil

Et team av forskere har lært noen rotter å...

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det...

Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Lakken på en splitter ny Tesla forsvant flere steder...

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere...

Han vil ha 280.000 kroner for den 27 år gamle Nissan-logoen

En eBay-bruker vil ha hele 280.000 kroner for denne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW M3 GTR fra Need for Speed Most Wanted er en realitet

Det tok 19 år. Men nå finnes bilen over dem alle i Need for Speed Most Wanted, BMW E46 M3 GTR, også i den...

Eier flere selskaper i Danmark – bilgiganten taper milliarder

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som de siste årene har kjøpt opp flere selskaper i Danmark, risikerer å få slettet en rekke lån etter...

Peugeot stopper leveranser fordi biler sprekker

Peugeot, som eies av bilkonsernet Stellantis, opplyser at ingen av de problematiske bilene er levert fordi sprekkene ble oppdaget. Peugeot har bestemt seg for...

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp –...

Bilmerke sparker 75 prosent av alle forhandlere

Jaguar, som håper å kunne selge biler igjen i 2026, sparker nå 75 prosent av alle forhandlerne. I hvert fall i England. Jaguar kutter...

Motorsykkelmerket KTM går konkurs fredag

Morselskapet bak motorsykkelprodusenten KTM AG vil begjære seg konkurs fredag med Østerrikes svar til Sou- og handelsdomstolen. Den østerrikske eieren av motorsykkelmerket KTM begjærer...

Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller...

Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

I Florida har en spontan bilkirkegård oppstått etter orkanen Milton. Da den raserte staten i oktober, drepte den 17.000 biler. Orkanen Milton, som rammet...

Tyskland vil frita bilmerkene fra EU-boder

Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nå ønsker Tyskland å frita...

Jaguar-direktøren kaller kritikere som intolerante

Er du kritisk til Jaguars nye merkevarebygging og logo, er du intolerant. I hvert fall ifølge merkevarens administrerende direktør. Det er et uttrykk for...

Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad. Ser du litt...

Nissan erklærer seg konkurs – kan gå konkurs om 12 måneder

Nissan kan gå konkurs om bare 12 måneder. Bilmerket er i en krise langt utover det noen hadde forestilt seg, sier direktøren. Nissan advarer...