Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie.
Ford har oppdatert elbilen Mustang Mach-E. Altså ikke bare med programvare. Så helt fysisk i en ansiktsløftning.
De viktigste endringene inkluderer en standardmontert varmepumpe og ny plassering av girvelgeren.
Varmepumpen er nå standardutstyr i alle Mach-E modeller. For noen sjåfører kan dette være et viktig tillegg. Men det gjør også bilen mer komplisert og dyrere å reparere.
Men tillegg av varmepumpe har en konsekvens. Plassen i bilens fremre oppbevaringsrom, kjent som 'frunken', er redusert. Den tidligere romslige hytta blir mindre praktisk.

En annen betydelig endring er funnet inne i hytta. Ford har flyttet girvelgeren. Kunder har klaget på plasseringen av girvelgeren i de første versjonene av bilen.
Girvelgeren er ikke lenger plassert i midtkonsollen. Den er nå plassert som en stilk på høyre side av rattstammen.
Hytteskift og Ford Mach-E-drift
Samtidig kombineres funksjonene for blinklys og vindusviskere. De betjenes nå via en enkelt multifunksjonsspak på venstre side av rattstammen.
Den nye girvelgeren betjenes ved å trykke spaken opp eller ned. Det er en løsning kjent fra bilmerker som Mercedes og Tesla.
Den skiller seg fra løsningen i Volkswagens ID-modeller samt de VW-baserte Ford Explorer og Capri. De modellene har en girvelger som må dreies.
Flytting av girvelgeren frigjør plass i midtkonsollen. Ford opplyser at det gir bedre oppbevaringsmuligheter for løse gjenstander.
Ifølge Ford har mer plass i midtkonsollen vært et ønske fra nåværende Mach-E-eiere.
Varmepumpe som standard og flere nye farger
Det er spesielt lojale Mach-E-kunder som bytter fra en eldre modell til den nye som vil merke forskjellen i drift.
I tillegg til de tekniske endringene, introduserer Ford også tre nye fargealternativer for 2025-modellen. Dette gir fremtidige kjøpere flere valgmuligheter.
Totalt sett er oppdateringene for 2025 Ford Mustang Mach-E fokusert på praktiske forbedringer. En standard varmepumpe og en ny girvelgerplassering er hovedinnovasjonene.
Ford står ved argumentet om at flytting av girvelgeren gir mer brukbar plass i kupeen. En annen ting er om Ford da kan selge bilen.
For det er ting som tyder på at Ford har mer enn litt problemer med å selge elbiler. Ikke bare har produksjonen av de VW-utviklede Capri- og Explorer-modellene måttet kuttes.
Totalt sett taper Ford mye penger på elbiler. Du kan lese mye mer om hvor ille det egentlig står til her .