15. mai, 2025

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5. Den kinesiske svensken etterlater dessverre et inntrykk med rom for alt for mange forbedringer.

Jeg har sjelden hatt lyst til å returnere en pressebil etter de første meterne. Men det skjedde uansett med Polestar 4.

Men la oss starte med å få det subjektive ut av veien. Jeg synes Polestar 4 er en av – om ikke de – flotteste elbilene på markedet akkurat nå.

Jeg elsker at Polestar 4 bare har knappene du trenger, pluss girspaken og blinklyset. Så langt, så bra. Det fungerte, bilen gikk i gir, og sto stille i 'P' hver gang jeg ba den om det.

Men merket vil virkelig savne Maximilian Missoni, som var ansvarlig for designet av bilen. Han ble ansatt for en sjefsdesignerstilling hos BMW i fjor.

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
På flere av testdagene var luften under frysepunktet. Kanskje ikke verdens tøffeste skog. Men varmeren i Polestar 4 fungerer overraskende bra. Du har ikke tid til å tenke, jeg kunne ha håndtert dette raskere selv. Selv om det nok er tilfelle i virkeligheten. Kreditt: Bjørn S. Nielsen

Med det – som man uansett ikke kan bruke til så mye – for bildesign avhenger av øyet som ser – ute av verden får jeg lyst til å irritere meg. Ikke bare vil. Jeg må faktisk etter en uke i Polestar 4.

For teknisk sett kan ikke bilen leve opp til sitt – vakre – eksteriør. Dessverre. Det er så mange feil i bilens programvare at jeg ga opp å telle dem den første dagen.

Det lange lyset fungerte ikke – men kom så plutselig på igjen

Samme dag som jeg hentet bilen fra Polestar i Odense, gikk det galt. Navigasjonssystemet, som jeg alltid tester i nye biler, nektet å finne veien hjem til meg. Ingenting, ingenting. Ikke noe.

Ikke engang den lille retningspilen som vanligvis vises i Google Automotive, som Polestar 4 er utstyrt med, dukket opp. Never mind, jeg kan finne veien rundt i min egen by og hjem igjen.

Men det ble ikke mye bedre da jeg satte kursen mot Kolding noen timer etter hentingen. Bilen skled nesten da jeg skrudde på den adaptive cruisekontrollen med såkalt Pilot Assist, som hjelper til med å styre bilen, på motorveien.

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
Knappene på rattet i Polestar 4 er ikke fysiske, men i stedet noe programvare som reagerer på dine trykk. Eller i det minste er det slik det skal være. Det fungerer rett og slett ikke. Kom nå med noen fysiske knapper. Kreditt: Bjørn S. Nielsen.

Å si det var ubehagelig å kjøre, så jeg skrudde av Pilot Assist og noe rådvill forkortet turen til den vanlige adaptive cruisekontrollen, så jeg bare fulgte med i trafikken, er en underdrivelse.

På vei hjem var det blitt mørkt. Og det var her det ble virkelig skummelt. Heldigvis begynner vi å se lysere tider, så det var ikke bekmørkt da jeg kjørte hjem, men…

Bilens fjernlys ville bare ikke blende. Og det uansett hva jeg gjorde. Men jeg kom meg hjem på den vanlige adaptive cruisekontrollen og med nærlyset på.

Polestar 4 kan ikke lade raskt – tenkte jeg

Jeg hentet bilen på en mandag, og fikk beskjed om at Polestar 4 ikke kan hurtiglades. I hvert fall ikke på Clevers lynladere.

Feilen, sa Polestar, lå hos Clever. Det ville ellers bli rettet så raskt som mulig. Kanskje allerede i begynnelsen av april, da jeg – morsomt nok – hadde bilen på prøvekjøring.

Så tirsdag kveld satte jeg kursen mot en lynlader omtrent en 45-minutters kjøretur unna. Bare fordi. Vel… det kan være. Og vips – bilen fikk strøm.

Jeg trengte egentlig ikke å lade, så jeg trakk ut ledningen og kjørte den 4,84 meter lange bilen hjem. Nå er jeg ikke overtroisk, men den tykkere kabelen kan ha gjort noe.

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
Ingen bakrute, ikke noe problem. Man blir fort vant til å bruke kameraene. Videre er sidespeilene av en størrelse som få syklister kan gjemme seg i. Kreditt: Bjorn S. Nielsen

Eller kanskje var det 'bare' fordi datamaskinene i bilen tok en pause. For plutselig virket det lange lyset.

En annen ting er at selv de mindre laderne sier at bilen skrur av strømmen. Det er frustrerende å komme ut til en bil «uten» strøm, og selv om den kanskje ikke lader lynraskt.

Dessverre blir det enda verre.

Du ser sliten ut – ta en pause

La meg fortelle det som det er. Hvis du kan navigere i speil generelt, er mangelen på bakrute i Polestar 4 ikke noe problem. Jeg bor i Odense, hvor det er mange sykler som er til sjenanse i trafikken.

Men når Polestars kameraer fungerer – og du bruker speilene samtidig – er det ikke noe problem å se deg rundt. Ikke engang etter syklister.

Det er faktisk ganske greit å ikke få distraherende refleksjoner fra bakgrunnen. Spesielt om kvelden.

Det kan bare være en designgimmick. Men Polestar har fått det til å fungere uten bakrute. Noen sier imidlertid at det kan rote med det digitale bakspeilet for brillebrukere med en jevn overgang.

Øynene kan bli irriterte av å måtte justere, heter det i kritikken. Jeg har briller og en myk overgang, sier optikeren min, men jeg hadde ingen problemer med å se meg i speilet og få alt til å komme i fokus på et øyeblikk.

Jeg på den annen side hadde et problem med at sensorene og kameraene så på meg. Hvis de kunne ha snakket, ville bilen ha skreket – hold øynene på veien. Du ser sliten ut – vurder å ta en pause .

For bilen fortsatte å skrive i det lille displayet bak rattet. Hvorfor, jeg aner ikke. Jeg kjører ikke hvis jeg er sliten. Og det ble ikke bedre i løpet av uken.

Og slik fortsatte det med feil utover i uken. Plutselig sluttet cruisekontrollen, navigasjonen, head-up-displayet og skiltgjenkjenningen å fungere. De fleste av de andre funksjonene på berøringsskjermen gjorde det samme.

Kast ut den programvaren og begynn på nytt.

Jeg fant ut at bilskjermen kunne tilbakestilles. Dette gjør du ved å holde nede noen av de haptiske knappene – som ellers er litt vondt å betjene – får nå noen ordentlige knapper – samtidig.

Tilsynelatende tvinger det bilens datamaskiner til å tilbakestille seg selv. Og så fungerer det igjen. Så ting som cruisekontroll, navigasjon, head-up-display og trafikkskiltgjenkjenning.

Når det er sagt, virker det som pilotassistenten – som jeg vil anbefale å skru av på dette tidspunktet – blir mer og mer sur jo lengre turen er.

Bilen – eller i det minste sikkerhetssystemene – ser biler og hindringer der det ikke er noen. Det betyr at Polestar 4 bremser hardt og uventet alt for mange ganger.

Etter en uke lurte jeg hele tiden på når bilen ville gjøre noe jeg ikke hadde bedt den om. Og det er synd.

Som vi tidligere har rapportert her hos Boosted, har Polestar flyttet sin programvareavdeling til India. Og man kan bare håpe at det er til det bedre.

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
Det er god plass i Polestar 4. Ikke la deg skremme av de tilsynelatende manglende knappene. Det du egentlig trenger er på rattet, eller som stilker. Heldigvis. Klimaanlegget styres enkelt med stemmen. Ikke en eneste gang misforsto den Google-baserte teknologien hva jeg ba den om å gjøre. Det var bare ikke alltid knappene eller skjermen som fungerte.

Mer Google, mindre Polestar – takk!

For sammenlignet med Google Automotive, som kan kontrollere de fleste funksjonene i bilen, er det for mange feil. Men Polestar har en ting å si – rekkeviddeanslaget er utrolig nøyaktig.

Polestar 4 er en svelget bil. Den kjører ikke veldig langt på full lading. Med mindre du planlegger å sette deg bak en lastebil i 90 km/t.

Men bilen forteller deg det til gjengjeld. Ikke en gang brukte jeg navigasjonen i bilen og rekkevidden ble beregnet feil. Det er uhyggelig nøyaktig.

Og nå som jeg tenker på det, er det sannsynligvis Googles fortjeneste. Uansett – det fungerer. Den adaptive cruisekontrollen gjør det samme under bykjøring. Polestars programvarefolk må ha det – bilen er fantastisk lett å ta seg gjennom selv det lengste hjørnet.

Hvis avdelingen i India rev ut det meste av Polestars egen programvare og baserte det hele enda mer på Google Automotive, ville jeg nesten vedde på at bilen ikke ville gi deg hodepine etter en lang kjøretur. Men også bare nesten.

Det rasler og skinnet er allerede slitent

I Danmark har Polestar pakket inn flere av modellene sine i den såkalte Nordic Edition trim. Det gjelder også for Polestar 4. Og det er greit, men PS4 er fortsatt en dyr bil.

Til 475.000 kroner skal bilen føles mer premium enn den gjør. Girvelgeren ser alt for billig ut med svart pianolakk. Men morsomt nok føles det ikke fullt så billig å ta på.

Omvendt hadde testbilen vår en merkelig skranglelyd som jeg aldri fant i løpet av uken. Selv ikke om jeg krøp rundt høyre bakdør, der lyden var mest tydelig.

Her er en liten hemmelighet – pressebiler lever et tøft liv. Men det er i grunnen til det beste. Bilene skal tåle litt av hvert.

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
Glasstaket er nok veldig dyrt hvis det går galt. Men det gjør hytta lys og innbydende. Testbilen vår hadde en skranglelyd som til tross for flere forsøk ikke kunne lokaliseres. Kreditt: Bjørn S. Nielsen

Og spesielt å bli testet av sånne som oss, så du i det minste vet hva du kanskje/kanskje ikke bruker en halv million kroner på.

Derfor er det også skuffende at skinnet på armlenet har begynt å sprekke etter bare 6000 kilometer, som pressebilen så vidt hadde tilbakelagt da vi leverte den tilbake. (Vi dekket ikke alle de 6000 kilometerne – ikke bekymre deg!)

Ønskes: Ny programvare og en mindre aggressiv fjæring


Det høres rart ut, for normalt sett foretrekker jeg faktisk en bil som har stram styring og skarp fjæring. Men Polestar 4 er så tung at komforten som skal være sporty godt kan føles som nyrestein. Og selv om hjulene 'bare' er en 20" montering hele veien rundt.

Riktignok, på min faste rute med hjørnekombinasjoner kjører Polestar 4 gjennom uten å føle seg som en båt i en jamn, noe som ellers plager mange elbiler, men du betaler for det i lengden. Og prisen er alt for høy for komforten.

På 7 dager skjønte jeg hvor dårlig mye av asfalten i Danmark er. Det kan gjøres bedre. Mye bedre.

Jeg sier det samme her på tauet om programvaren. Kast den ut nå, Polestar. Lag noe som fungerer. Selv om det betyr at du gifter deg litt mer med Google.

Konklusjon:

Polestar 4 ønsker å konkurrere med de såkalte legacy-merkene og deres dyrere modeller. Men det er fortsatt mye å lære.

Og her er det urettferdig at kunder som betaler tilsvarende 500.000 kroner for en bil ender opp som testpersoner i et hav av programvarefeil og en ukoordinert kjøreopplevelse.

Polestar 4 kjører ikke dårlig. Men pilotassistentløsningen føles som noe som vil drepe deg. Selv om enkeltmotorversjonen på ingen måte føles rask.

Hvis du er ute etter mer spark under høyre fot, er tomotorens ekstra 228 hestekrefter sannsynligvis det bedre valget.

Hvis du kan leve med å ikke få styreassistanse på lange, rette landeveier og/eller motorveier, er den adaptive cruisekontrollen en utmerket følgesvenn i byen – spesielt i tett trafikk. Alle burde gjøre som Polestar/Geely og la bilenes energigjenvinning bremse helt av seg selv.

Den manglende bakruten er ikke for alle. Men kameraløsningen er ikke vanskelig å lære seg å leve med. Lastebilsjåfører og folk i varebiler gjør det allerede.

Utvendig fungerer kameraene overraskende bra. Kameraet, som Polestar har plassert som erstatning for bakruta, er også vanskelig å sette fingeren på. Plasseringen av linsen, som er litt tilbaketrukket, gjør det også vanskelig for skitt og rusk å sette seg.

Skinnet, som i vår testbil kun var på armlenet, skal ikke se slitent ut etter 6000 kilometer.

De rammeløse dørene kunne lett polstres bedre mot vind og vær. Det bråker rett og slett for mye i kupeen i 110 km/t/130 km/t. Og jaja, det er blinklyset, som i kabinen høres ut som knitrende støy fra et sett slitne hodetelefoner med dårlig tilkobling.

Jeg vet det, og nå vet du det også. Polestar 4 er for de av dere som har tålmodighet.

Ok, her er informasjonen fra bildet ordnet i to kolonner:

Polestar 4 Long Range Single Motor

Hva? Tall
Startpris 475 408 kr
Motor En 200 kW permanentmagnetmotor
Kald Væskekjøling
Drivlinje Bakhjulsdrift
Effekt 200 kW/272 hk
Dreiemoment 343 Nm
0-100 km/t 7,1 sekunder
Topphastighet¹ 200 km/t
Rekkevidde opp til 620 km WLTP
Energiforbruk 17,8-18,1 kWh/100 km WLTP
Maks tilhengervekt Opp til 1500 kg
Batteri 400 V litium-ion batteri
Batterikapasitet 100 kWh kapasitet, celle-til-enhet, 110 celler
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil
  • Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ansatte er sinte over nytt forbud hos Volvo

Alle ansatte hos Volvo har fått forbud mot å...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark....

Tysk bilfabrikk nær kollaps – taper 32 milliarder

Northvolts tyske batterifabrikk i Heide, som var et prosjekt...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende...

Amerikas beste politi kan ikke kjøre med manuell girkasse

Amerikanske spesialstyrker i Secret Service kan være tøffe hunder....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frelsen for Fiat? Elbil går nå på bensin

Stellantis-gruppen reagerer nå på sviktende salg av Fiat 500e og gjør elbilen om til en hybridbil med bensinmotor. Den ikoniske nytolkningen av Fiat 500...

Trafikstyrelsen hever prisen på førerkort – så dyrt blir det

Den danske veitrafikmyndigheten har sendt en plan om å heve alle priser på førerkortområdet med 25 prosent i høring. Dette må sikre at prisen...

Jeremy Clarkson har blitt varslet – var bare dager unna å gjøre det

Den engelske TV-programlederen har vært på nippet til å legge fra seg treskoene flere ganger. På en ferie på Seychellene var det nok en...

Danskene skal skrote 750 000 fossilbiler innen 2030

Ifølge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem år. Regjeringens Klimastatus 2025 spår...

De 10 billigste elbilene for privatleasing i 2025

Privatleasing av elbil er svært fornuftig, og det kan gjøres fra kun 1495 DKK. per måned – her er de beste og billigste elbilene...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs uten amerikansk støtte. Og nå mener den tyske regissøren at merket er for lite...

Kinesisk bilmerke tar over Nürburgring

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler, har overtatt sponsorskapet til kanskje den mest berømte svingen på hele Nürburgring. Den kinesiske produsenten...

Obligatorisk utstyr får Bjarne til å hate sin nye Suzuki

Bjarne Woetmanns nye Suzuki Swift er utstyrt med det obligatoriske ISA-systemet. Han mener at fartssperren ødelegger kjøregleden og skaper farlige situasjoner i trafikken med...

Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen....

Dansk ladeoperatør stenger – permitterer 30 personer

Den danske delen av den svensk-tyske ladeoperatøren E.On legger nå ned deler av virksomheten sin i Danmark. Salget av ladebokser til privatpersoner vil stoppe,...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer. Nye tollregler i...