Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av kjøreforbud.
Det er fortsatt et halvt år igjen. Men da blir det også slutten for enda flere biler i de danske miljøsonene. Det er for øyeblikket 5 av dem – nemlig i København, Odense, Aalborg, Aarhus og Frederiksberg.
Men et notat fra København kommune avslørte 19. desember 2024 at reglene vil bli strammet inn nok en gang.
Og nå følger den danske Trafikkommisjonen opp med en rekke endrede regler innen synsfeltet. Alt fordi reglene skjerpes.
Dette skriver styret i en pressemelding .
Fra 1. juli vil det være mulig å få godkjenning for ettermontert partikkelfilter på diesel- og bensindrevne M2-kjøretøy. Til daglig bruk minibusser som veier 3500 kilo.
Flere boder i miljøsoner er en feil
Fra 1. januar vil denne typen bil ikke få lov til å kjøre rundt i miljøsonene i det hele tatt med mindre de oppfyller utslippsstandarden Euro 5 eller er utstyrt med partikkelfilter.
Selv om reglene nå strammes inn nok en gang, holder ikke straffene for brudd på dem tritt.
Det koster fortsatt 1500 kroner for en privateid bil å kjøre inn i en miljøsone der det ikke er tillatt. For lastebiler og busser er boten 12500 kroner per gang.
Boten havner i e-boksen. Dette skjer vanligvis 48 timer etter «forbrytelsen». Systemet er imidlertid ikke feilfritt.
Sjåfører har gjentatte ganger fått uberettigede bøter fordi Sund & Bælt, som administrerer overvåkingen i de fem miljøsonene, ikke har kontroll over teknologien.
Dette skjedde blant annet i 2021 for gründeren Torsten Skaarup.
Han fikk to bøter på til sammen 25 000 kroner fordi han ifølge myndighetene ulovlig kjørte rundt i en miljøsone i en liten lastebil.
Begge bodene viste seg å være en feil. Men både politiet og Miljødirektoratet ville først erkjenne feilen da arbeidsgiverforeningen Danish Crafts ble involvert i saken.