22. januar, 2025

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon.

Den svenske bilforhandlerkjeden Mobility Motors står overfor en potensiell konkurs, selv om selskapet omsetter for 1,2 milliarder svenske kroner, tilsvarende 780 millioner danske kroner.

Mobility Motors, som sysselsetter 120 personer, har blitt tvunget til å starte en restrukturering for å forsøke å redde selskapet.

Dette skriver Sydsvenskan .

Allerede i 2023 fikk Mobility Motors et underskudd på 23 millioner svenske kroner, og det er ventet at 2024 blir nok et år med rotete tall på bunnlinjen.

Selskapet har en gjeld på 156 millioner svenske kroner til banker, leverandører og Skatteetaten.

Mobility Motors er autorisert forhandler for en rekke kjente bilmerker, inkludert Mercedes-Benz, Hyundai og Mazda. I tillegg tilbyr de service på et bredt spekter av bilmerker. Selskapet har avdelinger i Lund, Malmö, Norrtälje og Stockholm.

En restrukturering innebærer at selskapet må gjennomføre omfattende restruktureringer og at kreditorer kan bli tvunget til å akseptere tap. Ifølge Sydsvenskan kan opptil 60 ansatte miste jobben som følge av den planlagte ombyggingen.

– Insolvens er vanligvis forbundet med konkurs, men jeg vil gjerne være tydelig på at det er rekonstruksjon som har startet.

– Når det gjelder rekonstruksjonen startet prosessen formelt 8. januar i år, som resulterte i godkjenning fra lagmannsretten.

– Alle analyser og prognoser forut for innlevering av restruktureringssøknaden fører raskt til at virksomheten vil være lønnsom igjen etter nødvendige tiltak, skriver markedssjef Nawar Saman i en epost til Motorbranchen.

LES OGSÅ: Fredrik advarer mot uventet dyre feil på elbiler

Ifølge Nawar Saman skyldes selskapets problemer en kombinasjon av negativ utvikling i markedet, inflasjon og høye renter. Mobility Motors selger først og fremst biler til privatkunder, noe som har gjort dem spesielt sårbare for dagens økonomiske utfordringer.

Som en del av rekonstruksjonen planlegger Mobility Motors å legge ned filialer i Malmö og Lund.

– Til tross for at vi over en lengre periode har gjennomført omfattende kostnadsjusteringer for å møte disse vanskelighetene, har det dessverre ikke vært nok til å sikre langsiktig lønnsomhet, sier Nawar Saman til Motorbranschen.

Mobility Motors fremtid er fortsatt usikker, og det gjenstår å se om rekonstruksjonen vil være tilstrekkelig til å redde selskapet fra konkurs.

Latest

Don't miss

EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I...

MG ZS Hybrid+ har kommet: Hybrid for det danske markedet med skarpe priser

Den nye MG ZS Hybrid+ tilbyr avansert teknologi og...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke...

Verdien av et hengerfeste for din bil

Et hengerfeste spiller en viktig rolle for mange bilister,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...