22. februar, 2025

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk.

Det er ikke bare støtfangere, lys og batterier som er dyre for nye biler. Det er tydeligvis baksetene også.

Forsikringsselskapet If sier til Motor.no at de står overfor en regning på 600.000 norske kroner for baksete for en bil verdt 150.000 kroner.

For å sette det inn i en dansk sammenheng tilsvarer dette at et nytt baksete i en bil til i underkant av 100.000 kroner koster nesten fire ganger så mye.

– Vi fikk en pris på 600.000 kroner for nytt baksete, sier Vidar Brustad, leder for priser og innkjøp i If, til Motor.

Gjensidige, som i likhet med If er til stede i Danmark, har også opplevd lignende priser på nye reservedeler til bruktbiler. Men ifølge Motor vil ingen av selskapene opplyse hvilke biler som er involvert.

Ifølge forsikringsselskapene handler det om å beskytte relasjonene til både bilmerkene og deres importører. Men selskapene vil gjerne bekrefte at dette er priser de har fått for å bytte ut ødelagte deler i kundenes biler.

Forsikringsselskapene er forferdet over de høye prisene. Og fortsetter dette, er det bare ett sted å hente pengene – nemlig fra kunder i form av enda høyere forsikringspremier.

Allerede har forsikringsprisene – spesielt de for biler – skutt i været de siste årene. Det hjelper absolutt ikke at folk i elbil generelt gjør mer og mye dyrere skader. Les mer om det her .

I Gjensidige er også kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad overrasket over de øvrige prisene på nye reservedeler. For eksempel er forsikringsselskapet forferdet over at noe så enkelt som en gummilist koster 10.000 norske kroner.

– Hvordan kan en enkel gummilist på en dør koste 10.000 kroner, spør kommunikasjonssjefen rektoraktig.

Ifølge konkurrenten If har prisene på reservedeler økt med i snitt 45 prosent på fire år. Det vil si fra like før koronapandemien i 2020 til 2024. Noen merker har til og med økt prisene med 62 prosent.

Slik kan selv en steinsprut utvikle seg til skade, med verkstedregningen på opp mot 100.000 norske kroner, tilsvarende 65.000 danske kroner.

En liten stein kan ved et uhell treffe frontruten, sensoren, frontlyktene og andre følsomme deler av bilen. Og da går regningen på flere titalls tusen kroner, heter det i forklaringen fra Gjensidige.

Latest

Don't miss

Lastebilsjåfør må betale 21 millioner og sitte 9 år i fengsel

En lastebilsjåfør har fått en bot på til sammen...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig...

Ekspert advarer mot brukte biler med disse motorene

En bruktbil er ikke bare en bruktbil. For de...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier. Her hjemme...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...