14. mai, 2025

Obligatorisk utstyr får Bjarne til å hate sin nye Suzuki

Bjarne Woetmanns nye Suzuki Swift er utstyrt med det obligatoriske ISA-systemet. Han mener at fartssperren ødelegger kjøregleden og skaper farlige situasjoner i trafikken med konstante alarmer.

Bjarne Woetmann er frustrert over sin nye Suzuki Swift fra 2025.

Det er faktisk ikke bilen i seg selv som er problemet. Mer den lovpålagte fartsbegrenseren kalt Intelligent Speed Assistance, som den er utstyrt med.

Det er en fartsbegrenser som nå er standard i alle nye biler.

Men på grunn av systemet har Bjarne Woetmann fullstendig mistet gleden ved å kjøre i den ellers nye bilen.

Han forteller Boosted.

– Vi angrer på at vi kjøpte en ny Swift. Vi har en lignende, men eldre modell i 10 år. Og det er den beste bilen vi noen gang har hatt.

– Men nå har vi kjøpt en nyere modell. Og det har vi absolutt brutt.

Bjarne Woetmann har hatt førerkort og bil siden 1971 og beskriver ISA-systemet som det verste han har opplevd bak rattet.

Faktisk går systemet ham så mye på nervene at han har gjort to ting veldig klart for seg selv – aldri igjen en ny Suzuki, og aldri igjen en ny bil.

De nye bilene stjeler rett og slett for mye oppmerksomhet på veiene med sikkerhetssystemene sine. ISA kan slås av. Men det må gjøres fra tid til annen, og det er ulovlig å gjøre det permanent.

Men de fordømmende alarmene, som Bjarne Woetmann kaller dem, stjeler oppmerksomheten som egentlig burde være på trafikken, ifølge ham.

Bjarne Woetmann har delt en konkret opplevelse med Boosted. Her kjørte han i 80 kilometer i timen på grunn av veiarbeid, som var korrekt skiltet.

Plutselig varslet bilen med meldingen om maks 50 kilometer i timen, ledsaget av «BIIP BIIP BIIP».

Årsaken var en sidevei til motorveien med fartsgrense på 50 kilometer i timen. «Helt gal», avslutter han.

Utfordringene med ISA-systemet og sjåførenes erfaringer

ISA-systemet har vært et krav i alle nye bilmodeller siden 6. juli 2024. Det er utformet for å varsle føreren så snart bilen kjører bare én kilometer i timen for fort i forhold til gjeldende fartsgrense.

Systemet kan ikke slås av permanent. Hvis en sjåfør ønsker å kjøre uten advarslene, må ISA-funksjonen deaktiveres manuelt ved starten av hver kjøretur.

Det er nettopp denne prosedyren Bjarne Woetmann stiller spørsmål ved.

Jeg har lest at det må gjøres hver gang du starter bilen, men hvordan?, spør han og legger til:

– Jeg har lest at man kan finne en app som kan slå den av??

Boosted har imidlertid ikke klart å finne den nevnte appen, som kan deaktivere systemet permanent. Det er imidlertid mulig å gjøre. Men det krever koding, noe som ikke er lovlig.

EU har høye forventninger til ISA. Målet er at systemet alene skal kunne redusere antallet dødsfall på europeiske veier med 20 prosent. I tillegg forventes det å redusere antallet trafikkskader med 30 prosent.

Til tross for de gode intensjonene, finnes det eksperter som uttrykker bekymring. De advarer om at systemet slik det fungerer nå kan være potensielt farlig.

Dette skyldes blant annet risikoen for falske varsler eller en forstyrrende effekt på førerens oppmerksomhet.

ISA-teknologi bruker vanligvis kameraer til å lese veiskilt og GPS-data for å bestemme gjeldende fartsgrense.

Utfordringen oppstår når systemet feiltolker skilt eller reagerer på skilt som ikke er relevante for veien bilen befinner seg på, som i Bjarne Woetmanns motorveieksempel.

ISA: sikkerhet kontra frustrasjon

Debatten om ISA handler derfor om balansen mellom økt trafikksikkerhet og den reelle brukeropplevelsen.

For sjåfører som Bjarne Woetmann er systemet i sin nåværende form bare en kilde til frustrasjon.

Frustrasjonen hans fremhever et gap mellom teknologiens formål og dens praktiske anvendelse for hverdagsbilister.

Bjarne Woetmann har allerede mottatt den nye Suzukien, og en kort stund har han vurdert å spørre forhandlerne om det er mulig å reversere avtalen.

– Men det har jeg ikke råd til. Det taper jeg tusenvis av kroner på. Og som folkepensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor holder Scania seg til V8-motoren.

Men mange av konkurrentene er opptatt med å kutte...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på...

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035,...

Verdens første billand inngår tollavtale med USA

Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har...

Vil til Danmark: Bilmerke svindler kunder for 58 000 danske kroner.

Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Jeremy Clarkson har blitt varslet – var bare dager unna å gjøre det

Den engelske TV-programlederen har vært på nippet til å legge fra seg treskoene flere ganger. På en ferie på Seychellene var det nok en...

Danskene skal skrote 750 000 fossilbiler innen 2030

Ifølge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem år. Regjeringens Klimastatus 2025 spår...

De 10 billigste elbilene for privatleasing i 2025

Privatleasing av elbil er svært fornuftig, og det kan gjøres fra kun 1495 DKK. per måned – her er de beste og billigste elbilene...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs uten amerikansk støtte. Og nå mener den tyske regissøren at merket er for lite...

Kinesisk bilmerke tar over Nürburgring

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler, har overtatt sponsorskapet til kanskje den mest berømte svingen på hele Nürburgring. Den kinesiske produsenten...

Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen....

Dansk ladeoperatør stenger – permitterer 30 personer

Den danske delen av den svensk-tyske ladeoperatøren E.On legger nå ned deler av virksomheten sin i Danmark. Salget av ladebokser til privatpersoner vil stoppe,...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer. Nye tollregler i...

Max Verstappen skifter hold – korer hemmelig test

Max Verstappens kontrakt med Red Bull er ikke strengere enn at den flyvende hollenderen får kjøre i andre klasser. Og det utnytter den nybakte...

Menn utvist – stjal 876 sidespeil til en verdi av 2 millioner kroner

To menn er dømt til lengre fengselsstraffer av retten i Lyngby etter at de ble tatt for å ha stjålet minst 876 sidespeil til...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet, i samarbeid med Østjyllands politi, spesifikt rette seg mot sjåfører i Aarhus. Myndighetene vil ikke...